Bockpremiären 2017

Äntligen är säsongen igång och jag kan börja svamla i forumet igen. Stod helt oförberedd inför denna säsong av någon anledning. Hade varken spanat bock eller rekat pass inför Morgonpasset 16 augusti. 

04:00 ringer klockan och jag drar på jaktklänningen och far iväg som en blixt. Vi träffades 05:00 för en snabbsynk innan vi gick ut på passen. Ingen hade sovit ordentligt, som barn inför julafton. Morgonpasset gav inte mycket. Challe stötte ett rådjur ur ett buskage på 2m vilket kunde resulterat i kalsongbyte men en soldat står sig bi. Jag och Kalle hade knäpptyst på passen vilket kändes konstigt, det kändes ju rätt i övrigt. Jag hade tänkt testa pass där de gallrat skog intill bergsfoten, direkt anslutning till en känd viltpassage. Lottlösa avslutade vi Morgonpasset och beslutade oss för lite fika som sig bör. Det blev golfklubben.

16:00 gick vi ut på kvällspassen. Challe på tidigare pass, jag och Kalle på Solbacken. Finns bra hyggen intill sjön där. Det sprack upp och solen låg på i ryggen medan den gick ner över hygget, riktigt bra väder. Jag hade grymt observationsområde precis vid en passage ner mot sjön, bra kulfång. Tyvärr var det enda som hördes livebandet på andra sidan sjön, annars stendött, knappt fåglar. I samband med att vi bröt undrade jag vad vi gjort fel. I samma stund hörde jag ett litet ylande på andra sidan sjön. Undrade om det var en hund men det lät finare på något vis. Någon sekund efter drog pappa rovdjur igång med ylandet. Det lät som en jävla varulv, mycket högre än en hund, och även det finare. Det var då jag insåg att jakten kan bli mycket spännande i år, tyvärr…

Hursomhelst fick Challe sig en rävunge och jag såg råget med dubbelkilling från bilen precis till avslutet. Sammanfattat en mycket trevlig dag i skogen.

På återseende! 

  

Kommentera

