Jakt på Ringsö

I måndags jagade vi på Ringsö en bit från Strängnäs. Jag, brorsan och Stefan sov över i stugan på ön natten till måndag, riktigt mysigt att umgås med Steffes dvärgtax som var otroligt liten. Kommer bli bra drev när hon avancerar från kak-hund till mogen jakthund. Tidigt på morgonen for vi med båten och hämtade farsan och stövaren Leo på fastlandet. Förmiddagen ägnades åt harjakt och vi fick tre harar om jag inte minns fel, riktigt bra fart i stövaren trots att han börjar bli till åren. Hare överallt kändes det som. Det blåste på bra från sjön så det var iallafall myggfritt ute. Efter en kall förmiddag släppte vi brorsans wachtel på rådjuren. Jag fick ett riktigt bra pass, jag kände det direkt när jag kom ut. Det var vid ett fält intill sjökanten, kort övergång mellan berget framför mig och skogspartiet bakom. Efter en stund kom ett stort rådjur skuttandes ner för berget. Det klev ut på fältet och passerade på 70m när jag visslade till för att det skulle stanna. Perfekt bredsida fick jag – Pang! Steffes dvärgtax fick öva spår några meter upp i skogen, det ska börjas tidigt. I övrigt for det rådjur överallt. Inte mycket alternativ när man är på 200hektar ö.

Efter en heldag på ön var det dags att packa för en mörk båtresa, något som blev djävulskt kallt. Kom dock hem i lagom tid på kvällen och fick mat & bira serverat – Välförtjänt 😂

Lämna en kommentar